חיפוש

מה היא צוואה נוטריונית?

אחד העקרונות החשובים ביותר בחוקי המדינה הנוגעים לירושה, היא ניסיון של המחוקק להוביל למימוש רצונו של המנוח. המדינה מבינה שכל אדם צובר במהלך חייו נכסים שונים לחזקתו, כך שהדבר ההגיוני ביותר הוא שלאחר מותו אותם נכסים יחולקו בצורה בה הוא בחר. כדי לאפשר זאת, המדינה מעניקה לאזרחים שלה את הזכות להשאיר צוואה אחרי מותם. במאמר הבא נסביר בדיוק מה היא צוואה נוטריונית. 

 

מהו נוטריון?

המילה "נוטריונית" במושג "צוואה נוטריונית" היא נגזרת של המילה נוטריון. לפני שנבין מהי צוואה נוטריונית מוטב שנבין קודם כל מהו נוטריון. נוטריון הוא קודם כל עורך דין, כלומר אדם שהוסמך לפי החוק ולאחר לימודי המשפטים לעסוק במקצוע עריכת הדין. נוטריון הוא עורך דין עם הכרה מיוחדת והסמכה מטעם משרד המשפטים לביצוע פעולות שונות ומסוימות שקובע החוק.

לנוטריון יש את הסכמות לאשר, לערוך ולאמת מסמכים משפטיים מסוימים, כמו צוואות. בין היתר, הוא יכול לאשר שאדם מסוים חי, לאשר העתקים ותרגומים של מסמכים שונים, לאמת הסכם ממון ולאשר שאדם מסוים היה מוסמך לחתום על מסמך עליו הוא חתם. לנוטריון יש תפקיד חשוב בעריכת צוואה בפני רשות.

 

צוואה בפני רשות

ישנם כל מיני סוגים של צוואות שונות. המחוקק הבין שלא כל אזרח ירצה או יוכל לנסח צוואה בצורה אחידה, כך שנקבעו מספר דרכים שונות בחוק לעריכת צוואה. אחת הדרכים הללו היא עריכת צוואה בפני רשות. הצוואה הזאת יכולה להיערך על ידי גורם משפטי מסוים או להיות מוגשת אליו ולקבל את החותמת שלו.

בין הגורמים השונים שיכולים לערוך או לקבל אליהם צוואה בפני רשות, ניתן למנות חבר בית דין דתי, שופט, רשם בית המשפט, הרשם לענייני ירושה ונוטריון. לכן, צוואה בפני רשות שנערכת על ידי נוטריון או מוגשת אל נוטריון היא צוואה נוטריונית. ניתן לומר את הצוואה בעל פה לנציג הרשות, שינסח אותה מול המצווה, או להגיש אותה אליו כשהיא כבר מוכנה וזקוקה רק לאישורו.

 

ביצוע התהליך

כדי לערוך צוואה נוטריונית, יש להתייצב בפני נוטריון כלשהו שעבר הסמכה במשרד המשפטים. אם המצווה מעוניין לומר את הצוואה בעל פה, הנוטריון יצטרך לרשום אותה ולהקריא אותה בפני המצווה. על הנוטריון לוודא שהצוואה אכן מוקראת למצווה בשפה אותה הוא מבין. לאחד הקראת הצוואה, יאשר המצווה שאלו אכן הדברים שאמר.

 

יתרונות בביצוע צוואה מול נוטריון

נוטריון הוא איש מקצוע עם בקיאות בחוק, כך שאם אתם עורכים את הצוואה אצלו תוכלו להיות בטוחים שהסבירות לנפילת פגמים היא נמוכה. בנוסף, עריכת צוואה אצל הרשם לענייני ירושה למשל, כרוכה בביצוע אגרה. כשמנסחים צוואה בפני עדים ולא בפני נוטריון, קיים סיכוי שהצוואה תיפסל עקב בחירת העדים, מה שעשוי לפגוע במימוש רצונו של המצווה וליצור סכסוכים בין היורשים הפוטנציאליים השונים.

צוואה נוטריונית

אולי יעניין אותך

למה צריך לשפר את ציון ה-BDI
למה צריך לשפר את ציון ה-BDI?

דירוג האשראי (BDI) שלנו הוא למעשה "ציון" המאפשר לבנקים, חברות אשראי וגופים נוספים לבחון את יכולת החזרת ההלוואות והאמינות הפיננסית שלנו. BDI שלילי או חלש

קראו עוד »