חיפוש

מה הוא התהליך במינוי אפוטרופוס?

לא מופרך בכלל שתצטרכו בחייכם להיות מעורבים במינוי אפוטרופוס. אם זה כשהוריכם הזקנים חס וחלילה כבר לא יהיו מסוגלים לנהל את ענייניהם, ואם זה עבור בן משפחה עם מוגבלות, או כזה שהוכרז על ידי בית משפט כפסול דין. מה בדיוק התהליך במינוי? באיזה מקרים בכלל ממנים אפוטרופוס? כל התשובות במאמר שלפניכם.

 

מהו אפוטרופוס ומתי ממנים?

כשמדברים על מינוי אפוטרופוס, ומה התהליך לכך, כדאי להבין מה זה אומר בכלל. אפוטרופוס הוא אדם או גוף שתפקידו לדאוג לענייניו של אדם אחר, במקרה שזה אינו מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו. יכול להיות אפוטרופוס שממונה לעניינים רפואיים, וקבלת החלטות הקשורות בהליך הרפואי, ויכול להיות אפוטרופוס שאחראי גם על ניהול הרכוש.

ישנם מקרים, המפורטים בחוק הכשרות והאפוטרופסות, בהם נדרש מינוי אפוטרופוס. אם זה במקרה שאדם מוכרז כפסול דין על ידי בית משפט, או אדם זקן, שאינו מסוגל לנהל את ענייניו. קטין שהוריו נפטרו – גם יקבל אפוטרופוס עד גיל 18, וכן בוגר עם צרכים מיוחדים שמאובחן ככזה שלא יכול לנהל את חייו.

אַפּוֹטרוֹפּוֹס

איך זה עובד? מה ההליך?

קודם כל יש להגיש בקשה, את הבקשה יכול להגיש בן זוג, הורה, או כל קרוב אחר. במקרים מסויימים, המדינה יכולה להגיש גם היא בקשה, כשהיועץ המשפטי לממשלה, ונציגו שהוסמך לכך, הוא זה שמגיש זאת. הבקשה היא בכתב לבית משפט לענייני משפחה. יש לבדוק שמגישים את הבקשה לבית המשפט שמקום מגוריו של החוסה בתחום שיפוטו.

 

מה יש לפרט בבקשה?

בבקשה מפרטים את פרטיו של החוסה ושל המבקש להיות אפוטרופוס, וכן את הנימוקים לצורך במינוי, כמובן עם התייחסות לפרטים שרלוונטיים לכך. בנוסף, יש לצרף את עמדת האדם לו ממנים אפוטרופוס, ככל שהוא יכול לתת אותה, ואם לא יכול, לנמק מדוע לא יכול. יש לצרף מסמכים נוספים, כמו הסכמת האדם שעתיד להתמנות, אם מבקשים למנות גם לענייני רכוש, יש לפרט את מספר הנכסים הידוע.

 

איזה מסמכים נוספים יש לצרף לבקשה?

בנוסף יש לצרף תצהיר שמאושר על ידי עורך דין או מזכירות בית המשפט, שמאמת את העובדות שפורטו בבקשה. בתצהיר יש לציין אם נערכו או הופקו במרשם מסמכים נוספים לגבי האחריות על החוסה, כמו למשך ייפוי כוח מתמשך. אם מדובר באדם מעל דיל 18, נדרשת חוות דעת מרופא שתתייחס לשאלה האם הוא מסוגל לדאוג לענייניו, להביע את רצונו ביחס למינוי, והאם יכול להופעה בבית משפט.

כך גם לגבי אדם עם מוגבלות שכלית, יש לצרף את החלטת הוועדה בעניינו. כמובן שניתן לצרף חוות דעת של עובד סוציאלי, ככל שיש אחת כזאת. בני המשפחה, צריכים גם הם לחתום על כתב הסכמה שמצורף לבקשה, עליו חתמו בפני עורך דין, פקיד סעד, או מזכירות בית המשפט. אם יש התנגדות מטעם בני המשפחה, כמובן שיש לציין זאת. את הבקשה מגישים בבית המשפט, ובית משפט דן בבקשה, לאחר עריכת תסקיר, ככל שיראה בכך צורך.

לסיכום, בית המשפט בודק את הבקשה, ומכריע על פי המסמכים והבקשה שצורפו אליה האם יש להורות על מינוי אפוטרופוס.

מינוי

אולי יעניין אותך

למה צריך לשפר את ציון ה-BDI
למה צריך לשפר את ציון ה-BDI?

דירוג האשראי (BDI) שלנו הוא למעשה "ציון" המאפשר לבנקים, חברות אשראי וגופים נוספים לבחון את יכולת החזרת ההלוואות והאמינות הפיננסית שלנו. BDI שלילי או חלש

קראו עוד »