חיפוש

מתי ניתן לבטל צוואה שנערכה ונחתמה כדין?

ירושות וצוואות הן תחום קשה ומכביד רגשית לכל מי שהיה מעורב בהן. מוות של אדם אהוב גורם לרגשות קשים להשתחרר, ועלול לגרום גם לריבים במשפחה. לעיתים יש צורך, למרות הקושי, לבטל צוואה שנכתבה ונחתמה על ידי המצווה. בכתבה שלפניכם נעסוק במקרים אלה ומה המשמעות של ביטול הצוואה בכל אחד מהם. 

 

ביטול צוואה שנערכה ונחתמה כדין

צוואה שנערכה, נחתמה ואושרה כדין, לא תבוטל בשום מקרה שהוא. זאת משום שצוואה שבעת הכתיבה והחתימה שלה נשמרו כל כללי החוק, ולאחר מכן היא עברה לאישור של רשם הצוואות וקיבלה את אישורו, אין שום סיבה לבטלה.

המקרים של ביטול צוואה הם מקרים שבהם אחד משלבי הכתיבה, החתימה או האישור של הצוואה – נעשה שלא כדין. במקרים שכאלה יש צורך בביטול של הצוואה כולה או חלק ממנה. בחוק ישנם שלושה מקרים נפוצים שבגינם יכולה צוואה להתבטל. בפסקאות הבאות נרחיב מעט על כל אחד מהמקרים האלה.

 

ביטול בגלל טעות שנפלה בכתיבת הצוואה

בישראל ישנן ארבע דרכים בהם ניתן לערוך צוואה. לכל אחת מדרכים אלו יש את הכללים שלה שחובה לעמוד בהם בכדי שהצוואה תקבל תוקף. לדוגמא במקרה של כתיבת צוואה לבד, ללא עדים וללא נוטריון, על המצווה לשהות בחדר לבד בעת כתיבת הצוואה, ובנוסף לכך על הצוואה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה בלבד.

במקרה אחר, הטעות יכולה לנבוע מכך שהמצווה לא כתב את הנכס שאותו הוא רוצה להוריש בצורה ברורה. במקרים כאלה הצוואה כולה או חלקה עלול להתבטל.

 

ביטול בגלל לחץ שהופעל על כותב הצוואה

צוואה בישראל צריכה להיכתב מרצונו החופשי של המוריש, כלומר בלי שהופעל עליו לחץ מצד היורשים על מנת לקבל חלק גדול יותר בירושה. במקרה בו ישנה הוכחה שאחד היורשים הפעיל לחץ על המצווה בכדי שיעניק לו חלק גדול יותר בירושה, לעיתים קרובות תתבטל הצוואה כולה או שחלקו של מפעיל הלחץ בירושה ייפגע.

 

ביטול בגלל מצבו הבריאותי או המנטלי של המצווה

עילה נוספת לביטול של צוואה קשורה לכך שעל המצווה להיות צלול וכשיר בדעתו בעת כתיבת הצוואה. כלומר, צוואה שנכתבה על ידי אדם סנילי או כזה שאין לו כושר מנטלי תקין, דינה להתבטל. במקרה של כתיבת צוואה על ידי אדם שלא היה כשיר לכך, הצוואה מתבטלת, והירושה נעשית על פי חוק הירושה ולפי סדר הירושה המקובל בחוק זה.

 

הסיבות החוקיות לביטול צוואת ירושה – סיכום

צוואה שנערכה בצורה תקינה וכל המהלך של כתיבתה, חתימתה ואישורה היה תקין, לא סביר שתתבטל. במקרים שבהם נפל פגם בעת עריכת הצוואה או שהיא נכתבה תחת לחץ או על ידי אדם שלא היה כשיר לכך, ניתן לבטל את הצוואה על ידי פנייה לבית משפט.

צוואה

אולי יעניין אותך

למה צריך לשפר את ציון ה-BDI
למה צריך לשפר את ציון ה-BDI?

דירוג האשראי (BDI) שלנו הוא למעשה "ציון" המאפשר לבנקים, חברות אשראי וגופים נוספים לבחון את יכולת החזרת ההלוואות והאמינות הפיננסית שלנו. BDI שלילי או חלש

קראו עוד »