חיפוש

אי תשלום בעבור שעות נוספות – האם עו״ד אזרחי יוכל לעזור?

זכאות לתשלום עבור שעות עבודה נוספות אינה רק זכותכם המלאה, אלא גם חובתו של המעסיק ומצויה בתחומי אחריותו. אם כך, כיצד מתמודדים עם מעסיק המסרב לשלם עבור שעות נוספות? אספנו את הנקודות החשובות.  

שבוע העבודה הישראלי, אורכו ארבעים ושלוש שעות. יום עבודה סטנדרטי – אורכו שמונה שעות. על פי חוק העבודה והמנוחה, עובדים המועסקים יותר – בחישוב יומי או שבועי, אין זה משנה כל כך – זכאים לגמול על עבודתם בדמות חישוב שכר מוגדל ביחס לשכר עבור שעות העבודה הרגילות.

עם זאת, מידי פעם ישנם מעסיקים, בענפים שונים, אשר מסרבים לשלם לעובדיהם את הנדרש על פי חוק. במקרים אלו, רצוי מאד להתחיל ולהתייעץ עם עורך דין אזרחי. בינתיים, חשוב לדעת את הזכויות המגיעות לנו, ולעמוד עליהן מול המעסיק גם בטרם מעורבות עורכי הדין.

 

מה קובע החוק

חוק העבודה והמנוחה המסדיר את חוקי העבודה וההעסקה בענפי המשק השונים בישראל, מגדיר באופן ברור את תנאי העסקתם של העובדים בתחומים השונים, ובהתאם לצרכי המעסיקים. בתוך כך, החוק מגדיר כי עבודה בשעות נוספות מחושבת באופן יומי וגם שבועי, אולם מספיק רק חישוב אחד מהם כדי שהעובד יהיה זכאי לתשלום שעות נוספות.

באופן יומי, על יום העבודה להיות בין שמונה שעות, כאשר כול חריגה לכיוון השעה התשיעית מזכה בתשלום שעות נוספות. מבחינה שבועית, שבוע העבודה לא יעלה על 43 שעות שבועיות. כל חריגה מזכה באותה הזכאות. החוק גם מגדיר באופן ברור את סכומי התשלומים: 125% לשעתיים הראשונות, ולאחר מכן 150% לכול שעה. התייחסות חשובה נוספת המצויה בתחום החוק, היא ההגדרה כי חובת החישוב, המעקב אחר השעות, והתשלום – היא על המעסיק עצמו, ולא נמצאת בתחום אחריות העובדים.

 

התמודדות עם מניעת תשלום שעות נוספות

כפי שראינו, חוק העבודה והמנוחה מתייחס לשעות נוספות כשכר אשר מגיע לכול עובד על עבודתו, ולפיכך, אותו החוק, רואה בהימנעות מתשלום שעות נוספות, כהלנת שכר לכול עניין ודבר. מדובר על עבירה פלילית, אשר נעשית בניגוד לחוק כלשונו.

אז מה עושים כאשר המעסיקה מסרבת לשלם שעות נוספות? ובכן, כדי להתמודד עם העניין ניתן לפעול במספר ערוצים, ואף לעיתים בכמה ערוצים במקביל. תחילה, חשוב לפנות אל המעסיק ולשוחח איתו, רצוי להוציא גם סוג של פרוטוקול מהשיחה (הקלטה או מסמך חתום על ידי שני הצדדים, המתעד את עיקרי השיחה). בשיחה עם המעסיק, נציין כי מדובר על עבירה פלילית וכי כוונתו לערב עורכי דין אזרחיים.

היה והמעסיק מסרב לתשלום, ההמלצה הטובה ביותר היא לאסוף כמה שיותר מסמכים מעידים, או כל ראייה אחרת, ולפנות לעורך דין מקצועי לענייני עבודה. עורכי דין יכולים להגיש תביעה בבין דין לעבודה, או בבית משפט, ולכפות על המעסיק לשלם את התוספות המגיעות לעובד. וכמובן שאין מה לדאוג – תהליך זה כשלעצמו מוגן גם הוא תחת חוק העבודה והמנוחה, מה שימנע את פיטוריכם ממקום העבודה בזמן ניהול הסכסוך המשפטי.

אולי יעניין אותך

למה צריך לשפר את ציון ה-BDI
למה צריך לשפר את ציון ה-BDI?

דירוג האשראי (BDI) שלנו הוא למעשה "ציון" המאפשר לבנקים, חברות אשראי וגופים נוספים לבחון את יכולת החזרת ההלוואות והאמינות הפיננסית שלנו. BDI שלילי או חלש

קראו עוד »
זיהוי כפל ביטוחים
ליווי בזיהוי ביטוחים כפולים

ביטוחים כפולים מהווים תופעה נפוצה הגורמת לתשלום מיותר עבור כיסוי ביטוחי זהה. זיהוי ביטוחים כפולים וביטולם עשוי לחסוך לכם סכומים משמעותיים לאורך זמן. המאמר יפרט

קראו עוד »
עצמאות אישית בזוגיות
עצמאות אישית בזוגיות

כל מי שנמצא בזוגיות ארוכה יודע איזה אתגר גדול זה יכול להיות. לצד רגעי הרמוניה ואהבה, יש הרבה קשיים, שאלות וחוסר ודאות. זוגות רבים שמתחילים

קראו עוד »